Sunday 6 October 2013

Keempat

Ammar Hakimi mengekek ketawa. Lucu betul pada pandangannya apabila umminya menangis lagi.
"Ummi..." panggilnya sambil menyapu air mata yang mengalir dipipi Iman.
"Mata ummi dah macam mata ultraman lah..."
semakin deras air mata Iman mengalir. Terletus tawa besar dari Dr. Azam dan Ammar.
Iman mengetap gigi, menahan marah dan malu. Keletah hero kecilnya kadang-kadang bisa saja membuat darahnya naik. Malu pulak dengan doktor muda yang kacak dan Amnar, si jejaka handsome.

"Puan tak perlu risau apa-apa, saya cuma mengikut prosedur sahaja.. untuk kes-kes yang begini, saya perlu pantau keadaan pesakit untuk satu hari. sekiranya Ammar Hakimi tak muntah, sakit perut atau cirit-birit sepanjang dia di wad, esok pagi saya discharge kan dia..." Dr Azam berusaha menenangkan ibu muda di hadapan nya itu.

"Puan ikut nurse ni ke wad ye.." seorang nurse tersenyum ke arah Iman. Lucu dirasakannya apabila seorang gadis menangis anak di masukkan ke wad tetapi anaknya bersuka ria...
"Saya boleh temankan dia ke?" soal Iman mohon kepastian.
"Boleh, untuk kanak-kanak dibawah 12 tahun, ibu atau bapa perlu ada menemaninya..." terang Dr Azman lagi.
"Adik, mari ikut kakak ye... sakit tak ambil darah tadi?" soal nurse yang bernama Adibah kepada Ammar Hakimi.
"Tak... rasa macam kena gigit semut je... yg nangis tadi bukan saya, tapi ummi ni...."
Terletus lagi tawa dari Dr Azam dan Ammar dengan jawapan hero kecil. Nurse Adibah turut ketawa sama.
Dia segera memimpin tangan Ammar Hakimi. Pasti shif bertugas kali ini dia akan ceria dengan keletah Ammar Hakimi.

"Ok lah doktor... terima kasih ye, saya harap tak de apa-apa dengan Ammar Hakimi." Ammar menghulur tangan untuk bersalam dengan doktor muda itu.
"In Shaa Allah... seperti yang saya katakan tadi, sekiranya dia tidak muntah, sakit perut dan cirit birit lagi, maknanya dia hanya salah makan sahaja so tak perlu dibedah untuk apendiks."
"Puan, sila ikut nurse ye... Jangan risau, in shaa Allah, anak puan takkan apa-apa.." Dr Azam cuba menenangkan Iman. Masih bersisa air matanya.
"Terima kasih doktor.." ucap Iman. Dia segera berlalu meninggalkan bilik rawatan. Berjalan seiring dengan Ammar mengikut langkah hero kecil bersama Nurse yang mula disenanginya.

"Iman... " Iman mendongakkan wajah, memandang Ammar.
"Perlukan apa-apa ke?" soal Ammar. Cuba memberi seberapa banyak pertolongan yang diperlukan oleh gadis ini.
"Tak ada apa kut... saya cuma nak call along, bagitau yang Ammar kena masuk wad jugak.. Nak mintak tolong kak yong bawak barang keperluan saya" lemah bunyi suaranya.
"Dah tengahari ni, Iman tak lapar ke? Saya belikan lunch ye... Iman nak makan apa? Ammar tu saya belikan bubur nasi nanti..."
"Tak yah lah awak... Saya tak rasa nak makan... serabut kepala..."
"Jangan macam tu.. Ammar perlukan awak...  kalau awak sakit macam mana.. nanti siapa nak tunggu, takkan Ammar Hakimi nak tunggu pulak?.." Ammar cuba memujuk.
Iman hanya menunduk, menarik nafas sedalam-dalamnya. Ada benarnya kata-kata Ammar. Tapi.. entahlah,
Seleranya benar-benar mati. Masalah yang datang bertimpa-timpa semakin membebankan kepalanya.

Sampai saja di wad 5D, Ammar Hakimi disambut oleh beberapa orang jururawat lagi, yang bersedia untuk menimbang beratnya. Ada juga yang curi-curi memandang pasangan yang masuk bersama Nurse Adibah. Ada yang berbisik sesama sendiri. Patut lah comel anaknya, mak bapak nye pun cantik dan handsome.
Iman sekadar tersenyum bila bisikan itu menampar cuping telinganya. Biarlah.. tiada apa yang perlu dijelaskan. Sekiranya Ammar juga mendengar dan terasa hati, biarlah dia yang menjelaskan kepada nurse-nurse muda itu. Namun, Ammar juga mengambil tindakan yang sama, hanya mempamerkan senyuman manis untuk mereka.

"Ok.. adik duduk bilik ni ye.. katil hujung ni..." Hero kecil segera ingin memanjat katil hospital itu tanpa rasa takut. Ketinggian yang masih tidak cukup agak menyukarkannya. Ammar membantu hero kecil itu. Iman menarik kerusi, duduk melepaskan lelah.

"Iman, saya turun sekejap ye... awak rehat sini ye..."
"Darling... nak makan apa-apa tak?" Iman memandang Ammar Hakimi.
Tersentak seketika Ammar.

No comments:

Post a Comment