Thursday 26 December 2013

Keenam

SKIP BABAK YE... NNT SAMBUNG YG KAT SPITAL TU..


Berdiri di hadapan pejabat yang masih tertutup. Iman menarik nafas panjang. Cuba menenangkan hati yang gusar. Kecutnya perut untuk melapor diri di pejabat baru. Pada awalnya dia ingat, dia akan ditempatkan di Putrajaya atau di tengah kesesakan Kuala Lumpur tu, rupa-rupanya dia ditempatkan di Daerah Hulu Selangor. Tempat terpencil. Ada rasa gembira bertandang di hati Iman. Mujur saja Zurin ada di sini. Antara kawan baik sejak di sekolah menengah. Dia memanjat syukur ke hadrat Ilahi kerana dipermudahkan segala urusan perpindahannya. Zurin mempelawa dia untuk tinggal bersama kerana Zurin tinggal sendirian.

“Assalammualaikum….”
“Opocot mak kau!!!” Jerit Iman.. Terperanjat dengan ucapan salam yang diberi oleh seorang jejaka kacak plus segak plus sasa plus segala-galanya. Kalau dulu Iman Azri abangnya itu, kacak dimata dia, Ammar, sahabat baik abangnya pun kacak di mata dia, kini, adalagi yang super extra kacak dimata Iman Nur Addin.
“Mazhab mana yang awak ikut ni?” Soal jejaka itu. Berkerut dahinya melihat gadis manis ini yang terus terusan memandang wajahnya tanpa berkelip mata. Dia segera mengawang-ngawang tangannya di muka gadis itu. Masih tiada respon. Dia terus memetik jari di depan muka Iman.
Iman tersentak. Merah wajah apabila sedar diri telah ditangkap menikmati makhluk ciptaan tuhan yang paling indah. Dia menelan air liur yang semakin kering.

“Assalammualaikum….” Ucap jejaka itu lagi.
“Waalaikummussalam…” Balas Iman perlahan. Hati berdebar-debar.
Isk.. tak sedar diri sungguh aku ni. Lupa ke status kita… ujar hati. Cuba mengingatkan tuan punya hati.
“Awak cari siapa kat sini?”
“Saya dari perak…”
“Excuse me Cik, saya tanya awak cari siapa… bukan tanya awak dari mana?”
Bulat mata Iman memandang jejaka kacak plus segak plus sasa itu. Dia mengigit bibir.
Nak lawan atau nak cakap elok-elok? Soal hati pada tuan punya hati. OK.. hari pertamakan… be nice to everyone. Nekad dengan keputusan hati.
“Maaf Encik, saya tak tau nak cari siapa sebab hari ini hari pertama saya kena lapur diri kat pejabat ni. Tapi pejabat ni tutup lagi, so saya tunggu lah kat sini.” Terang IMan panjang lebar dan laju agar jejaka kacak plus segak plus sasa itu tidak lagi memotong percakapannya.
“Pejabat ni buka pukul 8.00 pagi, sekarang baru pukul 7.30 pagi.” Balas jejaka itu.
“Jom kita sarapan dulu. Nanti dah buka baru kita datang sini balik.”
Terlopong mulut IMan dengan pelawaan jejaka itu. JKSS ajak pergi breakfast together-gether. Oh My Heart! Terasa laju sahaja lidahnya menuturkan OK! Tapi.. macam mana kalau JKSS ni orang jahat, tak ke bahaya pada diri dia nanti. Berkerut-kerut dahi Iman memikirkan segala macam perkara hanya kerana jemputan SARAPAN BERSAMA-SAMA oleh JKSS. Singkatan untuk Jejaka kacak plus segak plus sasa yang di berikan oleh Iman.
“Cik, kalau cik nak berdiri kat sini je, tak pe lah.. saya nak pergi sarapan ye.. tapi hati-hati tau, sebab uncle tu tak berapa betul… dia suka kalau dapat jumpa perempuan yang berdiri sorang-sorang kat depan ofis ni…”
Segera Iman berpaling ke arah seorang lelaki cina yang agak berumur. Tersengih-sengih memandang ke arah IMan. Menunjukkan barisan gigi yang kehitaman. IMan menelan liur. Hati diserang rasa takut. Daripada dengan lelaki cina itu, baik dengan JKSS, lebih selamat. Laju Iman berpaling, mengekori JKSS yang sudah beberapa langkah di depan.
“Encik..” laung Iman. JKSS berpaling. Senyum.
Ikut pun.. tahu takut.. getus hati kecil si JKSS.
JKSS berhenti di depan sebuah kedai mamak, selang beberapa buah kedai dari pejabat tadi. IMan sekadar mengikut. Duduk di meja yang sama. JKSS memesan teh tarik 2, roti kosong 2.
Banyaknya makan. Hati Iman berkata-kata. Belum sempat Iman membuat pesanan, mamat bangla terus berlalu.
“Lah.. orang nak order jugak..” ujar Iman perlahan. Takkan nak panggil lagi kut. Kedai mamak ni ramai jugak pelanggannya. Malu pulak nak panggil mamat-mamat bangla lain. Sudahnya IMan diam sahaja. Nanti pesanan JKSS sampai, dia orderlah untuk diri dia pulak.
“Saya dah order tadikan… tak minum teh tarik ke? Tak makan roti canai ke? Ke tak cukup roti tu sekeping? Kalau tak cukup saya tambahkan lagi..” ujar JKSS
“Eh.. cukup.. cukup.. cukup…” balas Iman laju. Kut ye pun, Tanya lah tuan punya badan dulu.. suka-suka hati dia je order untuk orang. Membebel-bebel hati IMan Nur Addin.

“Bila sampai dari Perak?” soal JKSS, memecah suasana sunyi di antara mereka.
“Dua hari lepas.”
“Duduk kat mana kat sini?” soal JKSS lagi.
“Bukit Beruntung…”
“Duduk dengan siapa?”
“Kawan..”
“Datang naik apa tadi?”
“Kawan hantar..”
“Awak tak boleh drive ke?” Eh.. JKSS ni, lebih-lebih pulak. Dah mengalahkan Bos yang bakal ditemuinya nanti. IMan mengerutkan dahi. Rasa macam tak nak jawab je. Dia sekadar senyum nipis, melepaskan pandang ke arah jalan raya yang tenang. Langsung tidak sesak. Aman matanya menikmati suasana begitu.

Dalam pada Iman menikmati suasana sekitar, Qhaliff Adam aka JKSS meneliti wajah manis gadis di hadapannya ini. Dia tahu tentang gadis ini. Dia telah pun dimaklumkan bahawa seorang Penolong Pegawai akan ditukarkan ke sini bagi menggantikan pegawai yang telah pun bersara. IMan NUr Addin, nama itu meniti dibibirnya sejak seminggu yang lalu. Sepatutnya Iman lapur diri minggu lepas lagi tapi gadis manis ini minta penangguhan atas beberapa urusan. Status IMan yang menarik dia terus mencari maklumat gadis berkenaan. BUkan sukar untuk mencari maklumat sekiranya berada dalam satu jabatan yang sama.

Qhaliff memandang wajah manis yang dihiasi dengan mata yang cantik, bola mata hitam coklat itu, hidung yang tidak terlalu mancung dan bibir yang merah dan basah itu. Kulit yang putih mulus. Alangkah sempurnanya ciptaan Ilahi ini.

Pesanan sampai juga akhirnya. Qhaliff menadah tangan, membaca doa makan. IMan sekadar mengikut dan mengaminkannya.
“Makanlah, tak cukup nanti, saya order lagi.” Ujar Qhalif.. lembut.
Iman terkedu. Oh My Heart… kenapalah hati ini cair dengan JKSS ni. Keluh Iman. Jangan main2 hati, ntah laki orang ke, boifren orang ke.. tunang orang ke… sesedap ajinomoto aje kau nak cair ye… 
“Cukup.. cuma, teh tarik ni dorang guna serbuk teh apa ye?”
Apa punya soalan ni. Cebisan roti di tangan tak sempat sampai ke mulut Qhaliff. Dia salah dengar ke, 30 tahun hidup dimuka bumi Allah ini, belum pernah lagi dia mendengar soalan demikian. Setinggi-tinggi dia belajar, belum lagi dia berusaha untuk mengambil tahu jenis teh yang digunakan di kedai-kedai mamak atau dimana-mana jua.
“Kenapa?” Layan ajelah Qhaliff..
“Saya tak tahan dengan sesetengah jenis teh, nanti tak pasal-pasal kepala saya pusing n tekak saya loya. Sebab tu saya selalu order Nescafe kalau minum kat luar.” Hah!! Amik kau, lain kali Tanyalah dulu.. jangan sesedap rasa je order. Walaupun kau JKSS pada ku, belum tentu pilihan mu menjadi pilihan ku jua… Hati didalam mengekek ketawakan JKSS. Wajah masih mempamerkan riak yang manis. Begitu sepakat hati dan riak wajah.
“Kalau macam tu, kita order lain lah… “ Qhaliff segera memanggil mamat bangla.
“Nescafe ‘O’ ais ye… “ Order Iman.
“No! Nescafe suam aje.. budak kecik tak boleh minum ais pagi-pagi ni… “ Balas Qhaliff. Mamat bangla berlalu dengan senyuman.
IMan menegakkan badan. Isk.. kena jugak si JKSS ni karang..
“apa salahnya, orang dah biasa lah… suka suka hati dia je nak tukar air orang…” hah.. lepas pun kata-kata hati.
Qhaliff sekadar senyum. Lepas laku pun kau ye.. dari tadi dok control ayu… hati Qhaliff pula berkata-kata.
“Tak salah, tapi tak elok… cepat makan, dah dekat pukul 8 pagi ni, karang awak lambat masuk pejabat, bos baru awak mengamuk, baru awak tau” ugut Qhaliff bila Iman masih mencebik mulut kerana dipaksa minum nescafe O suam yang sudah sampai.

Iman menjulingkan mata ke atas… sibuk.. macam dia kenal bos baru aku.
Roti canai yang hampir sejuk itu disuapkan jua ke mulutnya. Dia perasan, jam sudah pun menunjukkan pukul 7.50 pagi. Lagi 10 minit pintu pejabat barunya akan dibuka. Serta merta perutnya menjadi sebu bila mengingatkan bos baru, pejabat baru, suasana baru. Roti sekeping itu pun tak dapat dihabiskannya. Nescafe O panas dihirup perlahan. Sebab itu dia tak suka order suam-suam ni, mamat bangla ni bukan faham pun, dorang Cuma faham ais dan panas. Mintak suam mesti sampai yang panas. IMan menolak ketepi piring yang masih berbaki roti kosong. Qhaliff mengerutkan dahi.
“Kenapa? Tak sedap ke?” Soalnya hairan. Setahu dia, inilah kedai roti canai yang paling sedap di area sini.
“Sedap.. tapi tak boleh masuk.” Balas Iman.
“Nak order yang lain ke?” Soal Qhaliff lagi. Simpati pula dia melihat wajah manis yang tiba-tiba menjadi keruh. Takkan tak dapat nescafe ais terus mogok tak mau makan kut.
IMan sekadar menggelengkan kepala. Piring roti yang masih berbaki, ditarik Qhaliff. Segera dia mencarik-carik roti tersebut lalu disuap ke mulutnya. Membazir bukan amalan dia. IMan terkedu lagi, JKSS makan lebihan roti canai dia. Oh My Heart… hati cair lagi… JKSS, please lah… janganlah buat begini… rayu hati.. Asyik dia memandang si JKSS menghabiskan roti dan teh tarik 2 gelas. Pandangan indah yang diberikan Ilahi ini amat disyukurinya. Oh My Heart….

“Jom…” tersentak Iman apabila Qhaliff bersuara. Iman bangun, mengekori JKSS. Eh, dah bayar ke? Iman pusing belakang, nak pergi kaunter untuk bayar makanannya. Belum sempat dia melangkah, JKSS menarik lengan baju kurungnya.
“Nak kemana?” Soal Qhaliff.
“Bayarlah.. awak dah bayar saya punya sekali ke?”
Qhaliff mengurut kening, memejamkan mata. Budak kecik manis ni, mengapalah….
Dia bercekak pinggang, menarik nafas, mengurut misai halusnya, memandang tepat kea rah Iman. Iman membalas pandang. Riak muka bertanya, APA?
“Dah, saya dah bayar saya punya dan awak punya sekali. Jom, nanti awak lambat.” Sehabis lembut Qhaliff menutur kata, agar tidak terkeluar nada marah dengan kenaifan si budak kecik manis itu.

Have I told you lately that I love you , Have I told you there’s no one else…  
Lirik lagu itu berkumandang sayup. Qhaliff mengeluarkan Iphone dari poket seluarnya lalu menjawab panggilan itu. Perghhh… jiwang suit… hati Iman memberi komen. Bibir IMan mengukir senyum. Salah satu lagu favourite dia. Lentok kalau dengar.
“Yup…”
“Ok… I will be there..”
“Thank you…”
Qhaliff masukkan kembali Iphone ke dalam kocek seluar. Berpusing memandang IMan.
“Pejabat dah bukak, masuklah…” Arah Qhaliff.
IMan teragak-agak. Takut tak payah nak kata. Kecut perut tak tau nak cerita. Lambat-lambat dia menolak daun pintu pejabat.
“Saya masuk dulu ye, terima kasih sebab belanja saya. Kalau ada peluang nanti, saya belanja awak pulak ye..” Ujar Iman. Hati berat hendaklah melepaskan si JKSS. Bila lagilah dapat bertemu. Oh My Heart… rasa sayu… boleh bagi contact number tak? Eh… ingat bibir berani, rupanya tidak. Hanya hati yang berkata-kata.
Qhaliff sekadar tersenyum, menganggukkan kepala. Berlalu meninggalkan budak kecik manis yang mula mendapat tempat di hati.

No comments:

Post a Comment